Potetløpet 2020 synliggjør potetens mange fordeler

28.09.2020 (Oppdatert: 29.09.2020)

Potetløpet 2020 følger poteten fra jord til bord. Det består av kommunikasjonsaktiviteter for å synliggjøre potetens oppvekst og bidra til økt interesse.

Poteter kommer i mange former og farger. (Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt, frukt.no)

Bakgrunnen for kampanjen er en betydelig nedgang i forbruket av ferske poteter, spesielt blant unge. Det er behov for å tenke nytt for å snu trenden.

Opplysningskontoret for frukt og grønt, Sunndalspotet og Nyt Norge samarbeider om Potetløpet 2020 (#potetløpet2020) gjennom sesongen fram mot Den norske potetdagen, onsdag 30. september, for å vise fram hele prosessen fra jord til butikk.  

Målet er å øke interessen for poteter ved å vise fram at innovative norske produsenter gir poteten en god oppvekst i Norge, og at den derfor er bærekraftig, smakfull og anvendelig i det moderne norske kostholdet.

Hovedmålgruppe er unge voksne i alderen 18-39 år. Hovedbudskap er at potet er sunt, godt og miljøvennlig. Tanken er at verdien av matvaren øker hvis vi kjenner til hva som ligger bak, og at lysten på poteter øker når de vises fram som trendy. 

Poteter forbindes ofte med tradisjonsmat. Det er også oppfatninger om at poteter ikke er så sunt og tar lang tid å tilberede. Dette er myter som Potetløpet 2020 ønsker å knuse gjennom fokus på moderne retter der poteter spiller hovedrollen, at poteter har høyt næringsinnhold og er anvendelige og raske å tilberede på en rekke måter. Her finner du finner oppskrifter på all verdens potetretter.

Se hele Potetløpet 2020 på Instagram Stories

Følg Potetløpet 2020 på Facebook

 

Les også

Den norske potetdagen 30. september 2020

Test deg selv eller vennegjengen: Hva kan du om poteter?

Tenk deg en verden uten poteter



Fortell oss gjerne hva du gravde etter. Vi jobber med å gjøre sidene våre bedre.
Æsj, det var dumt. Hva lette du etter? Gi oss gjerne en tilbakemelding slik at vi kan gjøre det lettere for deg å finne fram på sidene våre.